#Locatie Barneveld

Voorlichtingen over en door vluchtelingen

Gepubliceerd op 8 februari 2017

In het kader van onze maatschappelijke opdracht om binnen de school burgerschapsvorming een plek te geven hebben we op 2 en 3 februari in samenwerking met de gemeente Barneveld en VluchtelingenWerk voorlichtingen georganiseerd voor alle leerlingen uit de tweede klassen. Tijdens deze voorlichting kregen de leerlingen een duidelijk beeld hoe het is om als vluchteling te leven in o.a. de gemeente Barneveld. De gesprekken die er waren tussen jonge vluchtelingen uit Syrië en onze leerlingen hebben diepe indruk achtergelaten.

In de Barneveldse krant stond het volgende:

Wat gebeurt er eigenlijk in landen als Syrië en Eritrea, waar veel mensen vandaan vluchten? En hoeveel mensen komen er uiteindelijk in Nederland terecht? Op dat soort vragen gaf VluchtelingenWerk Barneveld donderdag en vrijdag antwoord aan leerlingen van het Van Lodenstein College (VLC) in Barneveld. Op verzoek van de school kwamen vrijwilligers van de stichting én gevluchte jongeren uit deze landen naar de school om de leerlingen te vertellen over wat het betekent om te moeten vluchten. Ook wethouder Hans van Daalen woonde het project bij. “Een bijzonder mooi project”, noemt Marjoske Kiers van VluchtelingenWerk het. In quiz vorm gaf zij en een andere vrijwilliger aan de hand van prikkelende stellingen eerst informatie over de situatie in de twee landen. “We vroegen de leerlingen bijvoorbeeld of ze wisten of Libanon meer of minder Syrische vluchtelingen opvangt dan Nederland. Het antwoord is meer, namelijk één miljoen tegenover 33.000, voor sommige leerlingen een ‘eye-opener’.” Kiers vertelde ook over de reden waarom mensen uit Eritrea vluchten. “Niet omdat er oorlog is, maar omdat de mensenrechten er in het geding zijn.” Daarna spraken de gevluchte jongeren in duo’s met de scholieren waarbij het ging over vluchtverhalen en oorlogservaringen. “Het was soms best heftig.” Het project, waarbij alles draaide om informatie en gesprek, is wat Kiers betreft absoluut een vervolg waard, ook op andere scholen. “Want serieus weten waar we het over hebben als het gaat om vluchtelingen, is een eerste stap naar wederzijds respect.” Om privacy redenen zijn de gezichten van de vluchtelingen onherkenbaar gemaakt.

 

 

Gangmuur opgefleurd!

#Locatie Barneveld

Gangmuur opgefleurd!

Gepubliceerd op 19 december 2019

Het was wat krapjes -met 13 leerlingen en een docente in het 1,44 meter brede gangetje naast de nieuwe bibliotheek- maar het lukte om in …

Leerlingen 2GT adviseren de wethouder

#Locatie Barneveld

Leerlingen 2GT adviseren de wethouder

Gepubliceerd op 27 november 2019

Vorig schooljaar hebben leerlingen van het GT team gewerkt aan een verkeersproject. De opdracht van dit project was: 'Breng een lastige en/of gevaarlijke situatie op …

‘Onderwijstopper 2019’

#Locatie Barneveld

‘Onderwijstopper 2019’

Gepubliceerd op 8 oktober 2019

De RMU heeft onze collega Carolien de Bruine (22) uitgeroepen tot ‘RMU Topper in het onderwijs 2019’. Ze werd donderdag 3 oktober door de RMU verrast …