Keep it cool!

Overhoring, proefwerk, examen. Blijf jij cool of steekt stress de kop op? Met deze vijf tips ga je net even meer ontspannen het lokaal in.

1.      Welterusten!

Je hersenen werken beter als ze goed uitrusten. Dus zorg dat je ook midden in een toetsperiode minimaal 8 uur slaapt en dan nog het liefste op vaste tijden. Dus niet de ene avond om 20.00 uur en de volgende om 24.00 uur gaan slapen, maar steeds om 22.00 uur.

2.      Gaan met die banaan!

Met bananen je cijfers verbeteren? Nou en of! Bananen bevatten tryptofaan aminozuur dat zorgt voor aanmaak van de chemische stof serotine in de hersenen. En serotine heeft een kalmerende en slaapbevorderende werking. Dit verzinnen we niet zelf, maar blijft uit wetenschappelijk onderzoek. Lekker: ook chocolade werkt goed, energiedrankjes juist niet!

3.      Bereid je voor!

Open deur maar wel onmisbaar voor relaxt toetsen maken: jezelf goed voorbereiden. Dat betekent lessen scherp volgen en aantekeningen maken, huiswerk maken, veel oefenen en alles wat je niet snapt vragen aan de leraren. Doe je examen? Gebruik de samenvattingen van www.examenoverzicht.nl.

4.      Hup, in beweging!

De een leert achter een bureau, een ander languit liggend in bed. In beide gevallen zijn je hersens volop actief, maar je lichaam niet. Onderbreek het leren af en toe door in beweging te komen. Ga voor je moeder op de fiets boodschappen doen, loop een rondje door de buurt of ga een uurtje sporten. Je lichaam maakt de stof endorfine aan en die geeft een prettig, positief gevoel.

5.      Offline!

Niet alleen tijdens het leren maar ook in de laatste uren voor die toets helpt het niet als je afgeleid wordt door allerlei berichtjes. Ga offline en haal al die app-jes en posts gewoon in na het proefwerk of examen.

Succes!

Waar ga jij de volgende keer vooral op letten?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Heb je een vraag? Stel hem hier.