Brandstof voor je brein

Even een lesje biologie: in je voedingsmiddelen zitten voedingstoffen. Dat kunnen bouwstoffen, beschermende stoffen, brandstoffen en reservestoffen zijn. Er zijn zes groepen voedingsstoffen: eiwitten, koolhydraten, vetten, water, mineralen en vitamines.

Pfff. Studeren kost veel energie en daarom is het belangrijk dat je voldoende brandstof ‘tankt’. Eiwitten, vetten en koolhydraten zijn naast zuurstof dé energieleveranciers voor je lichaam. Gelukkig zitten ze in heel veel lekkere en gezonde gerechten.

Eerst tanken, dan denken
Begin je schooldag met een stevig ontbijt. Zuivel (boter, melk, yoghurt), (volkoren)brood en fruit, in alle drie zit een portie natuurlijke brandstof voor de nieuwe dag. Ga niet de deur uit zonder gevulde maag, begin met brandstof tanken vóór je op school gaat denken.

Ei-banaanpannenkoek
Prak een rijpe banaan met een vork, roer twee eieren door de banaan en bak dit mengsel in de koekenpan. Net alsof het een gewone pannenkoek is, in een beetje olie of boter.

Snel snacken
“Het lijkt wel of die gasten altijd honger hebben”, verzucht een moeder van één van de VLC-leerlingen. “Ze eten en drinken m’n hele koelkast leeg”. Geen wonder want naar school gaan kost energie en bovendien is een scholierenlichaam in de groei. Prima dus om tussen de maaltijden door bij te tanken met tussendoortjes. Hoe vaak? Vier keer per dag, maar dan wel graag gezonde producten zonder al te veel suiker.

Fastfood van toen
Studentenhaver: een mix van noten en vruchten is een gezond tussendoortje, maar kies dan wel versie zonder zout. Deze mix werd honderden jaren geleden vaak meegenomen door rondreizende studenten (vandaar die naam). Waarom? Een zeer hoge voedingswaarde, licht in gewicht én goed houdbaar. Men noemt het de fastfood van vroeger.

Verbrandtrommel
‘Tussen de middag’ gaat de broodtrommel open. Die is als sinds mensenheugenis gevuld met boterhammen en beleg naar leuze. Kaas en ham klinken gezond, maar zijn in vergelijk met pak ‘m beet pindakaas, hagelslag en jam helemaal niet zoveel beter. Zeker als je naar school fietst, kan een beetje stevige lunch geen kwaad. Fruit hoort daar natuurlijk ook bij. Nog leuker wordt het als er naast brood en fruit een lunchsnack in je ‘verbrandtrommel’ zit. Ontbijtkoek, koude omelet, mueslireep, roze koek…

Broodje compleet
Snij een pistolet doormidden, smeer deze in met roomboter en een dun laagje mayo of currysaus. Daarna beleg stapelen: plakjes kaas, gebakken spek, gebakken of gekookt ei en kipfilet. Leg er (desnoods om je moeder een plezier te doen) een paar schijfjes tomaat, blaadje sla of een paar uiringetjes op. Wel voorzichtig eten, want ingrediënten vallen er makkelijk tussenuit.

Heb je een vraag? Stel hem hier.